تبلیغات
مجتمع آموزشی شهدای مکه - راهكارهای تقویت املا برای دانش آموزان ابتدایی
شنبه 6 آذر 1389

راهكارهای تقویت املا برای دانش آموزان ابتدایی

   نوشته شده توسط: ماندنی    نوع مطلب :آموزشی ،

 

اهمیت نوشتن و نیاز به صحیح نوشتن در ایجاد ارتباط با دیگران بر کسی پوشیده نیست. در همین ارتباط از ابتدای آموزش رسمی خواندن و نوشتن، به کودکانمان می‌آموزیم که چگونه بنویسیم وچه اقداماتی در این باره انجام می‌دهیم تا بتوانند آموخته‌های خود را در موقعیت‌های مختلف به کار گیرند. مهمترین ماده درسی که این وضعیت را بر عهده دارد، املای فارسی است. املا در لغت به معنی پر کردن، بر سر جمع گفتن، تقریر کردن مطلبی تا دیگری آن را بنویسد، است. در زبان فارسی کلمه‌ای معادل املا و دیکته نداریم، ولی می‌توانیم «از بر نویسی» یا «گفتار نویسی» را جایگزین کلمه املا یا دیکته کنیم. منظور این است که شخص گفته‌های دیگران را بدون دیدن آن کلمات بنویسد. با توجه به این که درس املا بنای علمی در یادگیری سایر دروس است و توجه به این مهم، یکی از ضروریات نظام آموزشی ماست و از طرفی روش‌های متداول املا نمی‌تواند راه گشای مشکلات آموزشی در این درس باشد، لذا در این مجموعه سعی شده است چندین روش متنوع و جالب برای املا و تصحیح آن ارائه شود. تا از همین ابتدای سال تحصیلی با یاری اولیا و آموزگاران در افزایش توانمندی دانش‌آموزان تلاش شود.

 

1) املا به صورت گروهی. به این شکل که بچه‌ها را به گروه‌های 5 یا 6 نفره تقسیم می‌کنیم و در هر گروه، هر خط را یک نفر از گروه می‌نویسد و در انتها نمره گروهی می‌دهیم و آن املا در پوشه کار گروه‌ها قرار می‌گیرد. 2) هر گروه یک متن املا با کمک تمام اعضای گروه خود می‌نویسد و ما املای همه گروه‌ها را جمع‌آوری کرده و می‌خوانیم و سپس یا بهترین متن دیکته را به کل کلاس می‌گوییم و یا از هر گروه یک پاراگراف انتخاب کرده و دیکته تلفیقی تهیه کرده و به کل کلاس، دیکته می‌گوییم. در این صورت متن دیکته را بچه‌ها انتخاب کرده‌اند. 3) بچه‌ها را گروه‌بندی می‌کنیم و سپس هر گروه متن دیکته‌ای را می‌نویسد و برای گروه دیگر می‌خواند تا آن گروه بنویسند. دیکته گروه به گروه نام دیگر این دیکته است. 4) در روش دیگر، باز بچه‌ها به گروه‌های 5 یا 6 نفره تقسیم می‌شوند. 10 کلمه مهم از درس انتخاب می‌کنیم و از بچه‌ها در گروه‌ها می‌خواهیم که هر کدام جمله‌ای را در ارتباط با درس بنویسند و از کلمات مهم مورد نظر استفاده کنند و هر گروه جملات خود را کنار هم گذاشته و یک متن کوتاه و زیبا بسازد. 5) در مواقعی که شاگردی ضعیف است و در املا پیشرفت چندانی ندارد، می‌توان در هنگام دیکته دانش‌آموز ضعیف را کنار دانش‌آموز قوی نشاند تا بعضی از لغات را که برایش مشکل است، با مشورت بنویسد. در نتیجه دانش‌آموز ضعیف، هم آن لغت را به خوبی به ذهن می‌سپارد و هم با افت نمره به طور مکرر مواجه نمی‌شود. البته این روش نباید به طور تکرار و همیشگی باشد. 6) در هنگام تصحیح کردن املا، معلم صحیح لغات را نمی‌نویسد و دانش‌آموزان خودشان درست لغات را از کتاب پیدا می‌کنند و بعد ما به آن املا نمره می‌دهیم. یعنی، ابتدا دور کلمات اشتباه خط می‌کشیم و صحیح آن را بچه‌ها می‌نویسند و ما به صحیح نوشتن آنها نمره می‌دهیم. 7) روش دیگر این است که معلم بهتر است متن دیکته را قبل از املا برای بچه‌ها بخواند، ولی بچه‌ها چیزی ننویسند و تنها گوش دهند. 8) بعد از املا هم باید متن مجدداً خوانده شود، یعنی در هر املا کل متن باید سه بار خوانده شود. 9) در صورت دیگر املا، می‌توان شفاهی دیکته را خواند و بچه‌ها لغات مهم آن را هجی کنند و در هوا بنویسند. 10) نوع دیگر املا می‌تواند چنین باشد که شاگرد پشت سری کلمات را روی پشت فرد جلویی بنویسد و شاگرد جلویی از روش حرکت انگشتی فرد عقبی بتواند لغات را بفهمد و بنویسد که این یک نوع بازی و املا است. 11) در روش دیگر به بچه‌ها می‌گوییم روزنامه با خود به کلاس بیاورند و لغات را ببرند و از لغات بریده شده یک بند املا برای ما درست کنند و بر روی ورقه بچسبانند. یا این روش می‌تواند به صورت گروهی هم صورت گیرد. 12) می‌توان املایی را به صورت پلی‌کپی بدون نقطه، بدون تشدید و یا به صورت لغات ناقص به دانش‌آموزان داد تا آنان در جای مناسب نقطه بگذارند و یا تشدید قرار دهند یا لغات ناقص را کامل کنند. 13) می‌توان دیکته را به صورت لغات صحیح و غلط در کنار هم قرار داد تا بچه‌ها کلمه غلط را خط بزنند. 14) روش دیگر املا می‌تواند به صورت تصویری باشد. یعنی، شکل را به دانش‌آموزان بدهیم تا آنان املای صحیح آن را بنویسند. 15) املای تقویت حافظه: بدین صورت که معلم متنی را روی تخته می‌نویسد و سپس متن را برای دانش‌آموزان می‌خواند و سپس روی نوشته‌هایش روی تخته پرده می‌کشد و بچه‌ها باید هر آنچه از متن فهمیده‌اند را بنویسند. سپس معلم پرده را از تخته برمی‌دارد و بچه‌ها متن خود را با متن تخته مقایسه می‌کنند و به خود امتیاز می‌دهند. 16) روش دیگر، می‌تواند استفاده از آینه باشد که کلمات را بر عکس بنویسیم و بچه‌ها با آینه درست آن را بنویسند و یا صحیح آن را بخوانند. 17) دیکته آبکی: روش دیگر، استفاده از آب و محیط حیاط مدرسه است. بدین ترتیب که بچه‌ها به صورت انفرادی و یا گروهی با خود آب‌پاش به مدرسه می‌آورند و با آب دیکته را روی زمین بنویسند و گروهی نوشته‌های خود را تصحیح کنند. 18) روش دیگر در تصحیح املا این است که دانش‌آموزان با اشتباهات خود جمله بسازند و یا دیکته به صورت جمله‌سازی از لغات مهم درس باشد. 19) کلمات مهم یا مشکل درس را روی پارچه بنویسند و سپس با خمیر و یا نخ و سوزن کلمات را بسازند و یا بدوزند که در این صورت املا با هنر و بازی توأمان می‌شود (یادگیری تلفیقی) 20) دانش‌آموزان از اشتباهات خود در املا کلمات هم‌خانواده، متضاد و یا هم معنا بنویسند. 21) برای آشنایی دانش‌آموزان با انواع صداها و لهجه‌ها در هنگام دیکته گفتن و از این که بچه‌ها تنها به صدا و لحن معلم خود خو نگیرند، معلم می‌تواند از اطرافیان خود بخواهد تا متن املا را بر روی نوار بخوانند و صدای خود را ضبط کنند و سپس آن متن را به کلاس بیاورد و بچه‌ها از روی آن نوار دیکته بنویسند و در هنگام ارزشیابی پایانی و یا هر زمان دیگر بچه‌ها دچار مشکل نشوند. 22) همکاران معلم می‌توانند در املاهای کلاسی جای خود را تعویض کنند و به بچه‌های کلاس‌های دیگر املا بگویند تا بچه‌ها با انواع صداها و لحن‌ و گویش در دیکته آشنا شوند. 23) دانش‌آموزان می‌توانند به والدین خود دیکته بگویند و والدین در املای خود چند کلمه را اشتباه بنویسند تا بچه‌ها آنها را تصحیح کنند و به پدر و مادر خود نمره دهند. 24) بچه‌ها می‌توانند به معلم خود دیکته بگویند. هر گروه یک پاراگراف به معلم بگوید و در انتها گروه‌ها ورقه‌ معلم را تصحیح کنند و یا هر گروه پاراگراف مخصوص به خود را صحیح کند. البته بهتر است معلم چند کلمه را عمداً اشتباه بنویسد. 25) برای والدین بی‌سواد، فرزند می‌تواند صدای خود را ضبط کند و از روی صدای خود به خودش دیکته بگوید یعنی صدای ضبط شده خود را جایگزین صدای اولیای خود که بی سواد هستند، نماید. 26) یکی دیگر از روش‌ها برای تصحیح املا این است که می‌توان املا را به بچه‌ها داد تا تصحیح کنند، ولی در نهایت نمره نهایی را معلم بدهد و یا دانش‌آموزان تصحیح کننده با مداد کنار دفتر فرد، نمره بگذارند و بعد معلم، نمره خود را با نمره‌ای که دانش‌آموزان داده مقایسه کند. 27) معلم لغاتی را بر روی مقوا می‌نویسد و مقوا را به تخته نصب می‌کند و زمان کوتاهی وقت می‌دهد تا دانش‌آموزان کلمات را به دقت نگاه کنند و سپس مقوا را جمع می‌کند. در این جا بچه‌ها هر آنچه از لغات در ذهنشان مانده است را می‌نویسند و ما لغات و کلمات آنان را تصحیح می‌کنیم تا دقت آنان سنجیده شود. 28) دانش‌آموزان املا را در هوا بنویسند و ما هم در هوا تصحیح کنیم نه با قلم و روی کاغذ. 29) روش دیگر املا که همراه با بازی هم است، این است که دانش‌آموزان با گچ روی زمین مدرسه و حیاط مدرسه دیکته بنویسند و سپس حیاط را دسته‌جمعی بشویند تا آثار گچ حیاط مدرسه را کثیف نکند. 30) معلم می‌تواند املا را بر روی چندین کارت بنویسد و این کارت‌ها بین گروه‌ها تقسیم شود تا تمام گروه‌ها کارت را ببیند و سپس کارت‌ها را جمع کرده و از روی آنها دیکته بگوید. لازم به تذکر است که روش‌های املا که به عنوان نمونه بیان گردید را نباید به عنوان روش واحد تلقی کرد. اگر هر روشی بیشتر از اندازه استفاده گردد، ارزش آموزشی خود را از دست می‌دهد. لذا اگر معلم بنا به ضرورت و در نظر گرفتن تنوع، روش‌های متنوع املا را به کار گیرد نتیجه مفیدی عاید دانش‌آموزان خواهد شد. 

 اصول و مبانی املا مراحل آموزش نوشتن به پنج مرحله زیر تقسیم می شود:

1- آموزش نوشتن غیر فعال ( رونوسی )

2- آموزش نوشتن نیمه فعال ( املا )

3- آموزش نوشتن فعال پایه یک    ( کلمه سازی )

4- آموزش نوشتن فعال پایه دو     ( حمله سازی )

5- آموزش نوشتن فعال ( خلاق )

انشا و انواع آن با توجه به مشکل دانش آموزان در مرحله آموزش نوشتن نیمه فعال (املا) است به آموزش املا می پردازیم. مهارت املا نویسی به معنی توانایی جانشین کردن صحیح صورت نوشتاری حروف , کلمات و جمله ها به جای صورت آوایی آنهاست . دانش آموزان بـایـد به این مهارت دست یابند تا بتوانند بخوبی بین صورت تلفظی کلمه ها و حروف سازنـده آن ها پیـونـد مناسبی بـرقـرار کنند بدین ترتیب زمینه لازم برای پیشرفت آنان در درس های جمله نویسی , انشا و به طور کلی مهارت نوشتن بهتر فراهم می شود , دانش آموزان هنگام نوشتن املا باید نکاتی را در باره صداهایی که بوسیله معلم در قالب کلمات و جمله ها بر زبان جاری می شود رعایت نمایند : الف) آنها را خوب بشنوند + تشخیص دقیق کلمه + ادراک کلمه ب) آنها را خوب تشخیص دهند + یادآوری و مجسم ساختن تصویر + بازشناسی کلمه صحیح در ذهن.

ج) آنها را درست بنویسند + نوشتن صحیح حروف سازنده کلمه + بازنویسی کلمه و توالی مناسب آنها.

اشکالات املایی دانش آموزان که از دیدگاه زبان شناختی بر اثر اشکالات رسم الخطی , تاثیر لهجه و گویش محلی دانش آموزان و فرایندهای آوایی حذف , تبدیل , افزایش و قلب به وجود می آیند از دیدگاه روان شناختی از موارد زیر سرچشمه می گیرند : الف) ضعف در حساسیت شنوایی , مثال : ژاله -  جاله ب) ضعف در حافظه شنوایی , مثال جا انداختن کلمات ج) ضعف در حافظه دیداری , مثال حیله – هیله د) ضعف در حافظه توالی دیداری , مثال مادر – مارد هـ) قرینه نویسی , مثال دید – و) وارونه نویسی , مثال دید - ز) عدم دقت , مثال : گندم – کندم

ح)نارسا نویسی , مثال رستم – رسم

 روش تدریس املا :املا واژه ای است عربی و معنای آن نوشتن مطلبی است که دیگری بگوید یـا بخـوانـد . درس املا در بـرنـامـه آمـوزشـی دوره ابتدایی اهداف زیر را در بر می گیرد. 1- آموزش صورت صحیح نوشتاری کلمه ها و جمله های زبان فارسی 2- تشخیص اشکالات املایی دانش آموزان و رفع آنها

3- تمرین آموخته های نوشتاری دانش آموزان در رونویسی.

بدیهی است با نوشتاری که با غلط های املایی همراه باشد ارتباط زبانی بین افراد جامعه بخوبی برقرار نمی شود . بنابراین , لزوم توجه به این درس کاملاً روشـن اسـت عـلاوه بـر اهـداف فـوق , امـلا نـویسی , دانـش آمـوزان را یـاری می کند تا مهارت های خود را در زمینه های زیر تقویت نمایند.    1- گوش دادن با دقت 2- تمرکز و توجه داشتن به گفتار گوینده ( معلم ) 3- آمادگی لازم برای گذر از رونویسی ( نوشتن غیرفعال ) جمله نویسی و انشا (نوشتن فعال) نکات برجسته روش آموزش املای فارسی : 1- توجه بیشتر به وجه آموزشی درس املا نسبت به وجه آزمونی آن 2- انعطاف پذیری در انتخاب تمرینات  در هر جلسه املا 3- توجه به کلمات به عنوان عناصر سازنده جمله های زبانی

4- ارتباط زنجیر وار املاهای اخذ شده در جلسات گوناگون

 

معیارهای ارزشیابی

عناصر دیگر روش آموزش املا را به صورت زیر هم میتوان مرحله بندی کرد : گام اول, انتخاب متن املا  و نوشتن آن روی تخته سیاه و خواندن آن گام دوم , قرائت املا توسط معلم و نوشتن آن توسط دانش آموزان گام سوم , تصحیح گروهی املاها و تهیه فهرست خطاهای املایی گام چهارم , تمرینات متنوع با توجه به اولویت بندی اشکالات املایی استخراج شده.  گام اول , انتخاب متن : در انتخاب متن املا به موارد زیر توجه شود : - متن مورد نظر حاوی جمله باشد و از انتخاب کلمه به تنهایی خودداری شود. - کلمات سـازنـده جمـلات متـن از حـروفـی تشکیل شده باشند که قبلاً تدریس شده اند. - کلمات خارج از متن کتاب های درسی , از 20 درصد کل کلمات بیشتر نباشد. - علاوه بر جملات موجود در کتاب های درسی , با استفاده از کلمات خوانده شده , جملات دیگری هم در نظر گرفته شوند . - در هر جلسه از کلماتی که در جلسات قبلی برای دانش آموزان مشکل بوده اند نیز استفاده شود تا بتوان درجه پیشرفت شاگردان را اندازه گیری کرد. گام دوم معلم متن املا را از روی تابلو پاک کرده , پس از آماده شدن دانش آموزان , آن را با صدایی بلند و لحنی شمرده و حداکثر تا دو بار قرائت می کند . البته هنگام قرائت متن املا از خواندن کلمه به کلمه خودداری کرده , متن را به صورت گروههای اسمی و فعلی یا جمله کامل قرائت می کند تا دانش آموزان با بافت جمله و معنای آن آشنا شوند . متن املا را با سرعت مناسب تکرار می کند تا کند نویسان هم , اشکالات خود را بر طرف نماند .  

گام سوم

این گام با مشارکت کامل دانش آموزان انجام می شود و معلم بدون اشاره به نام آنان تک تک املا ها را بررسی و مشکلات را استخراج می کند . به این ترتیب که معلم املای اولین دانش آموز را در دست می گیرد و به کمک دانش آموز کلمات یاد شده را رونویسی می کند. سپس املای دومین , سومین و .... در دست می گیرد و به کمک همان دانش آموز یا دانش آموز دیگری , صورت صحیح غلط های املایی را روی تابلو ثبت می کند . البته هر جا که غلط ها تکراری بودند جلوی اولین مورد آن یک علامت ( مثلاً * ) می زند . در پایان با شمردن غلط ها , اشکالات املایی دانش آموزان را اولویت بندی می کند .  

گام چهارم

در ایـن گام معلـم با توجه به مهمترین و پر تعداد ترین اشکالات املایی دانش آموزان با بکار گیری انواع تمرینات حرف نویسی و کلمه نویسی و همچنین تمرینات کلمه سازی و جمله سازی به تقویت توان نوشتاری دانش آموزان می پردازد. 

      راههای برقراری انضباط در کلاس

 بی شک ، کم شدن مشکلات انضباطی به داشتن آموزش اثر بخش تری می انجامد.لازم نیست که همه ی دانش آموزان کلاس رفتار نا هنجاری داشته باشند . سه یا چهار دانش آموز ویا حتی یک نفر می تواند فرایند یادگیری را چنان مختل کند که حتی دانش آموزان خوب نیز نتوانند از کلاس استفاده کنند. در زیر پیشنهادهایی برای رفع این مشکل مطرح کرده ام که بخش بسیار کوتاهی از کتاب " الفبای مدیریت کلاس درس ، نوشته ی روبرت تی . تابر و با ترجمه ی روان و خوب دکتر محمد رضا سر کار آرانی از انتشارات مدرسه است .به شما توصیه می کنم حتما این کتاب را بخوانید .این پیشنهادها زیاد شعاری نیست من آن ها را امتحان کرده ام ، جواب می دهد . شما هم امتحان کنید . پیشنهاد های زیر در صورتی که به طور منظم و با قاعده و آگاهانه به کار گرفته شوند ، مدیریت کلاس درس را بهبود خواهد بخشید . 1 - عمل کنید ، تنها واکنش نشان ندهید : عمل کردن مسلط بودن است و واکنش نشان دادن یعنی تسلط عوامل و شرایط را پذیرفتن .بنابراین پیش از آغاز مدرسه به برنامه ریزی فنون بر قراری انضباط بپردازید ، همان گونه که برای فنون تدریس و ترتیب مواد درسی برنامه ریزی می کنید نه این که صبر کنید مشکلی پیش بیاید و شما در آن زمان به دنبال وضع قانونی باشید که دیگر چنین مشکلی پیش نیاید . 2 - مسئولیت ها را واگذار کنید : دانش آموزان در قبال رفتارشان هر چه بیش تر احساس مسئولیت کنند ، نیاز کم تری به اعمال مدیریت از سوی معلم خواهند داشت .بر حسب توانایی دانش آموز از مسئولیت های ساده شروع کنید تا دانش آموز حتما از عهده ی عمل به مسئولیت بر آید تا مشکلات بعدی را به دنبال نداشته باشد. 3 - عقب بایستید و به دیگران فرصت بدهید :هنگامی که دانش آموزی به سوالی پاسخ می دهد ویا هر مطلب دیگری را بیان می کند به او نزدیک نشوید، به طوری که گفتگو دو نفره شود، زیرا در صورتی که دانش آموزان دیگر صدای صحبت شما را نشنوند احساس می کنند کنار گذاشته شده اند واین بی نظمی به همراه دارد . 4- آرام، خونسرد و حرفه ای برخورد کنید : حتی یک بچه ی بی ادب مستحق احترام است .از فریاد زدن ، با حرکت انگشت تهدید کردن ، نگاه های تهدید آمیز و غیره اجتناب کنید . اجرای برنامه ی انضباطی با خونسردی ، دانش آموز را متوجه ارتباط رفتارش با نتیجه ی منطقی ناشی از آن می کند .در ضمن رفتار شما هنگام تأدیب دانش آموزان برای آن ها الگو است . 5 - به دانش آموزان توجه کنید و تلاش کنید تا این توجه رانشان دهید : سلام و احوال پرسی با دانش آموز در نظر گرفتن رفتار های خوب آن ها و بیان تشکر از آن ها در مواقع گوناگون مانند زمانی که برای شما کاری انجام می دهندویا نتیجه ی خوبی در امتحانات بدست آورده اند . 6 - رفتارهای خوب دانش آموزان را در نظر بگیرید: هر قدر که خوبی ها بیش تر در نظر گرفته شود انگیزه ی بیش تری برای تداوم آن ها وجود خواهد داشت . 7 - از تجربه های همکارانتان استفاده کنید : خواه به صورت کلی ویا در مورد کلاس یا دانش آموز خاص . 8 - به صورت انفرادی تأدیب کنید : نادیده گرفتن رفتار ، اشاره ، کنترل از نزدیک و کنترل همراه با بر خورد . 9 - تفاوت های فردی و ویژگی های خاص دانش آموزان را در نظر بگیرید :به عنوان مثال اگر دانش آموزی از نظر درس شما از همکلاسان خود جلو تر باشد ممکن است به دلیل خسته شدن از مباحث تکراری باعث ایجاد بی نظمی شود . چنین دانش آموزانی را شناخته و با تمرینات خاص آن ها را سر گرم کنید . 10 - برای موقعیت های اضطراری و غیر مترقبه برنامه ریزی کنید : بر نامه هایی داشته باشید تا در صورتی که مجبور به ترک کلاس شدید ، دانش آموزان مجبور به اجرای آن برنامه شده و نظم کلاس حفظ شود . 11- قانون را اجرا کنید دلیل تراشی را نپذیرید : در مقابل دانش آموزانی که تلاش می کنند با بحث و چانه زدن ، تخفیفی در تنبیه خود بدست آورند ، تسلیم نشوید حتی برای یک بار . 12 - ارتباطات چشمی را دست کم نگیرید : وقتی قانونی را تکرار می کنید و یا پیامدی را به دانش آموزی می رسانید ،مستقیما به چشمانش بنگریدونگاهتان را با نگاهش تلاقی دهید . 13 - به جای دوست بودن با دانش آموزانتان دوستانه رفتار کنید : بین خود شما ( معلم ) و آنان ( دانش آموزان ) فاصله ی شغلی را حفظ کنید . 14- کینه توزی نکنید : هر رفتار دانش آموز را جدا در نظر گرفته وتأدیب کنید .به دانش آموزان لقب ندهید ، مانند درد سر آفرین ، بی ادب و... 15 - در صورت امکان برخی رفتار های نا شایست را نادیده بگیرید . 16 - عدالت را بر قرار کنید . 17 - نشان دهید که از آن چه در کلاس جریان دارد ، آگاه هستید : قبل از آن که رفتار انحرافی گسترش یابد فنون مدیریت کلاس را اجرا کرده و رفتار را کنترل کنید . 18 - به رفتار های طبیعی جنبه ی قانونی بدهید : به عنوان مثال به آن ها بگویید در پایان کلاس می توانند 5 دقیقه آزادانه صحبت کنند در صورتی که در سراسر کلاس به درس توجه داشته باشند . 19 - به سخنان دانش آموزان گوش دهید : نه برای تأیید و دادن راه حل بلکه به عنوان همدردی . 20 – دانش آموزان را با احترام صدا کنید : استفاده از القاب خانم یا آقا به آن ها احساس بزرگی داده و قبول مسئوولیت و داشتنن رفتار مناسب به همراه دارد . 21 – نام دانش آموزان را سریع به خاطر بسپارید . 22 – انتظارات خود و نیاز های دانش آموزان را در نظر بگیرید : انتظارات خود را به طور آشکار بیان کرده و مستمرا مورد تقویت قرار دهید . 23 – دانش آموزان وقتی خسته شده باشند ویا کار به خصوصی نداشته باشند بد رفتاری می کنند : پس این فرصت را از آن ها بگیرید ، برای هر لحظه ی آن ها برنامه ای داشته باشید . 24 – وقت شناس باشید : شما فعالیت هایی که قرار است انجام دهید به موقع انجام دهید تا الگویی برای نداشتن تأخیر در فعالیت های گو ناگون دانش آموزان باشید . 25 – به دنبال جانشین های بهتری برای تنبیه باشید . 26 – نتایج امتحانات و تکالیف را زود اعلام کنید : بدین ترتیب دانش آموز به اهمیت آن برای ما پی برده و با دانستن نتیجه ی فعالیت قبلی خود فعالیت جدید را بهتر انجام میدهد . 27 – قبل ازشروع درس ، حواس دانش آموزان را متمرکز کنید . 28 – نپرسید چرا ؟ : علت بد رفتاری را از دانش آموز نخواهید .این گونه سوالات هیچ پاسخی نداردو ممکن است مشکلات جدیدی ایجاد کند . 29 – سمبلی از رفتار مطلوب باشید : هر رفتاری را که می خواهید تقویت کنید خودتان انجام دهید البته نه این که تظاهر کنید ، اول خودتان را تغییر دهید . 30 - اساس و ریشه ی رفتار های نا مطلوب را از بین ببرید. از این که وقت خود را صرف خواندن این مطالب کردید متشکرم ...



  نویسنده : فریده فلاح فیروزآبادی ; ساعت ٧:٥٠ب.ظ روز سه‌شنبه ٦ فروردین ،۱۳۸٧

 


cialis
جمعه 16 آذر 1397 01:48 ب.ظ

Appreciate it, Quite a lot of content!

buy cialis uk no prescription buy brand cialis cheap cialis generico en mexico where cheapest cialis warnings for cialis opinioni cialis generico cialis alternative cialis billig bulk cialis cialis for daily use
buy cialis online us pharmacy
پنجشنبه 15 آذر 1397 06:38 ب.ظ

Wonderful posts, Thank you.
cialis 30 day trial coupon usa cialis online cialis online napol cialis for daily use cialis kaufen wo only here cialis pills cialis reviews cialis 5 mg schweiz does cialis cause gout cialis prices in england
buy cialis no rx
چهارشنبه 14 آذر 1397 11:00 ب.ظ

Many thanks! Quite a lot of tips!

legalidad de comprar cialis prezzo di cialis in bulgaria cialis for bph cialis 20mg prix en pharmacie click here to buy cialis tadalafil generic american pharmacy cialis cialis sale online where cheapest cialis buy cialis online
Generic cialis
چهارشنبه 14 آذر 1397 07:42 ق.ظ

Many thanks, Useful information!
cialis pills if a woman takes a mans cialis cialis 100 mg 30 tablet we choice cialis pfizer india buy cialis uk no prescription we like it safe cheap cialis cialis arginine interactio cialis daily click here take cialis tadalafil
Cialis canada
سه شنبه 13 آذر 1397 08:12 ب.ظ

Very good tips. Appreciate it.
5 mg cialis pharmacie en ligne warnings for cialis cialis usa cost import cialis cialis rezeptfrei online prescriptions cialis cialis sale online buy cialis online cheapest cialis mit grapefruitsaft comprar cialis navarr
Cialis generic
سه شنبه 13 آذر 1397 09:16 ق.ظ

Good forum posts. Many thanks.
enter site very cheap cialis prices on cialis 10 mg non 5 mg cialis generici viagra cialis levitra sialis what is cialis cialis 5 mg scheda tecnica generic cialis soft gels click here to buy cialis look here cialis cheap canada
Online cialis
دوشنبه 12 آذر 1397 09:24 ب.ظ

Fantastic knowledge. Regards.
cialis 100 mg 30 tablet generic cialis 20mg tablets precios de cialis generico cialis generique 5 mg prix de cialis acheter du cialis a geneve generic for cialis cialis 5 mg para diabeticos how do cialis pills work click now buy cialis brand
buy cialis pills online
دوشنبه 12 آذر 1397 08:49 ق.ظ

Thank you, Quite a lot of facts.

tesco price cialis buy cialis online tadalafilo cialis flussig we use it 50 mg cialis dose viagra vs cialis we use it cialis online store cialis wir preise acheter cialis meilleur pri preis cialis 20mg schweiz
Cialis canada
یکشنبه 11 آذر 1397 08:54 ب.ظ

Many thanks. I like it.
cialis 5 mg para diabeticos cialis kaufen cialis 5mg billiger cialis daily reviews cialis 5 mg if a woman takes a mans cialis cuanto cuesta cialis yaho cialis en 24 hora how does cialis work recommended site cialis kanada
Buy cialis online
یکشنبه 11 آذر 1397 08:13 ق.ظ

Superb postings. Thank you!
canadian cialis generico cialis mexico legalidad de comprar cialis venta cialis en espaa deutschland cialis online cialis professional yohimbe price cialis wal mart pharmacy chinese cialis 50 mg generic cialis pro how to purchase cialis on line
buy tadalafil pills
شنبه 10 آذر 1397 09:05 ب.ظ

Terrific content. Thank you.
cialis prezzo di mercato get cheap cialis cialis kaufen bankberweisung generic cialis 20mg uk venta cialis en espaa venta cialis en espaa cialis italia gratis cialis y deporte cialis generic dosagem ideal cialis
buy cheap cialis no prescription
شنبه 10 آذر 1397 07:56 ق.ظ

You stated this perfectly.
cialis y deporte cialis authentique suisse comprar cialis 10 espa241a order cialis from india cialis kamagra levitra free cialis cialis 5 mg effetti collateral we like it cialis soft gel weblink price cialis viagra vs cialis
buy cialis online cheap
جمعه 9 آذر 1397 08:37 ب.ظ

Kudos, Awesome information!
prescription doctor cialis generic cialis soft gels female cialis no prescription cialis kamagra levitra online cialis cialis online how to purchase cialis on line cialis kamagra levitra cialis coupons printable safe site to buy cialis online
Cialis online
جمعه 9 آذر 1397 08:45 ق.ظ

Cheers! I value it!
tarif cialis france tesco price cialis how do cialis pills work achat cialis en europe brand cialis generic cialis 5 mg scheda tecnica buy original cialis rezeptfrei cialis apotheke viagra vs cialis cialis 50 mg soft tab
buy cialis us pharmacy
پنجشنبه 8 آذر 1397 09:41 ب.ظ

Amazing data, Cheers.
cilas buy cialis online cheapest cialis daily dose generic cialis generika cost of cialis per pill cialis name brand cheap buy cialis uk no prescription we like it safe cheap cialis cialis price in bangalore cialis with 2 days delivery
buy generic cialis pills
پنجشنبه 8 آذر 1397 10:07 ق.ظ

You revealed this very well!
chinese cialis 50 mg buy original cialis cialis for sale south africa how to purchase cialis on line buy generic cialis cialis online deutschland buy cialis online cheapest achat cialis en europe cialis preise schweiz cialis side effects
buy tadalafil pills
چهارشنبه 7 آذر 1397 09:21 ب.ظ

Appreciate it! Loads of information!

we use it cialis online store cialis en mexico precio cialis generico lilly cialis 20 mg cut in half precios cialis peru cialis 10 doctissimo pastillas cialis y alcoho generic for cialis cialis generico interactions for cialis
buy cialis pills online
چهارشنبه 7 آذر 1397 09:33 ق.ظ

Thanks, I enjoy this.
cialis en mexico precio how to purchase cialis on line generic cialis 20mg tablets cialis e hiv cialis generique tadalafilo cialis coupons cialis online nederland ou acheter du cialis pas cher cialis daily dose generic
Cialis prices
دوشنبه 9 مهر 1397 12:06 ب.ظ

Many thanks! Plenty of posts!

cipla cialis online prices for cialis 50mg cialis for sale in europa acheter du cialis a geneve cialis purchasing calis buy cialis cheap 10 mg viagra or cialis cialis free trial click here to buy cialis
canada pharmacy online
یکشنبه 1 مهر 1397 11:00 ق.ظ

Wow a good deal of great material.
drugs for sale in canada canadian pharmacy no prescription canadian online pharmacy buy vistagra usa no 1 canadian pharcharmy online discount canadian pharmacies canadian rx world pharmacy canadian discount pharmacies in ocala fl candida viagra canadian pharmaceuticals for usa sales
http://viagravonline.com/
چهارشنبه 28 شهریور 1397 07:38 ق.ظ

You made your point!
cialis 5 mg scheda tecnica generic cialis at walmart buy cialis cheap 10 mg cialis reviews enter site very cheap cialis cialis kamagra levitra opinioni cialis generico look here cialis order on line effetti del cialis import cialis
buy viagra using paypal
سه شنبه 23 مرداد 1397 08:52 ق.ظ

Thanks a lot, A lot of tips!

how can i get viagra uk viagra online canada buy viagra now rx viagra online where to buy viagra without prescription buy viagra overnight delivery buy real viagra cheap buy viagra online germany sildenafil generic uk online purchase viagra
Buy generic cialis
سه شنبه 23 مرداد 1397 12:27 ق.ظ

Lovely data. Regards!
are there generic cialis cialis patent expiration buy cialis online legal cialis arginine interactio cialis prices in england only now cialis for sale in us cost of cialis cvs side effects of cialis generic cialis pill online cialis lowest price
Buy cialis online
دوشنبه 7 خرداد 1397 02:07 ب.ظ

Regards. I value this.
cialis daily dose generic cialis 5mg prix cialis for sale south africa cialis daily new zealand import cialis can i take cialis and ecstasy ou acheter du cialis pas cher buy cheap cialis in uk cialis qualitat india cialis 100mg cost
choc
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 02:39 ق.ظ
Hi! I just would like to give you a big thumbs up for the excellent info you have got here on this post.
I will be returning to your site for more soon.
choc
سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 02:36 ق.ظ
Hi! I just would like to give you a big thumbs up for the excellent info you have got here on this post.
I will be returning to your site for more soon.
Viagra generika
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 11:17 ب.ظ

Incredible plenty of wonderful tips!
usa online pharmacy how can you buy viagra buying viagra without a prescription where to buy viagra online where can i buy viagra without buy canadian viagra online buy viagra without prescription online where can i buy sildenafil online viagra pill where can i buy cheap viagra online
Cialis generic
شنبه 18 فروردین 1397 11:54 ب.ظ

Many thanks, A lot of forum posts!

cialis side effects cialis canada cialis australia org cialis 20mg prix en pharmacie order generic cialis online chinese cialis 50 mg cialis 5 mg scheda tecnica cialis for sale in europa buy cialis sample pack cialis dosage amounts
Cialis canada
جمعه 3 فروردین 1397 02:36 ق.ظ

Thanks a lot. An abundance of info.

overnight cialis tadalafil generic cialis pill online cialis rezeptfrei sterreich cialis per paypa cialis generic cialis free trial how to purchase cialis on line prezzo cialis a buon mercato cialis 5 mg scheda tecnica cialis bula
free Nintendo Switch
سه شنبه 7 آذر 1396 07:33 ب.ظ
من این صفحه وب را از دوست من دریافت کردم که با من به اشتراک گذاشت
در مورد این سایت و در حال حاضر این بار من از این وب سایت بازدید می کنم و
خواندن مطالب بسیار آموزنده در این مکان.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نمایش نظرات 1 تا 30