تبلیغات
مجتمع آموزشی شهدای مکه - آموزش مفهوم ضرب برای کلاس سوم
دوشنبه 6 دی 1389

آموزش مفهوم ضرب برای کلاس سوم

   نوشته شده توسط: ماندنی    نوع مطلب :آموزشی ،

همان طوری که همکاران محترم پایه سوم ابتدایی می دانند، پایه ریزی جدول ضرب از کلاس دوم آغاز می شود. در اواخر کتاب ریاضی پایه دوم بخشی به نام مفهوم ضرب وجود دارد. ولی متاسفانه با توجه به حجم کتاب ریاضی، معلمان پایه دوم زمانی به این صفحات می رسند که باید سریعتر کتاب را تمام کنند تا دانش آموزان برای امتحانات نوبت دوم آماده شوند. پس بنابراین به صورت گذرا این قسمت را به پایان می رسانند. یکی از کارهای اولیه ما در آموزش ضرب به قولی احیای این مفهوم می باشد.

 

آنچه بنده برای آموزش این کار انجام داده ام دو درخواست از اولیا و دانش آموزان بوده است؛ اولا تهیه یک دفتر 40 برگ ساده و 45 عدد چوب کبریت ( بسیار کم هزینه و قابل دسترس )

 

در مورد روش تدریس ضرب باید خدمتتان عرض کنم که قبل از آموزش ضرب اعداد، باید مدتی به آموزش مفهوم ضرب بپردازیم. شاید یک هفته یا بیشتر ( با توجه به استعداد بچه های کلاس). برای بیان مفهوم ضرب وقت نیاز است. بهتر است از بچه ها بخواهید تا یک دفتر 40 برگ بردارند و فقط و فقط مختص ضرب باشد و وسایل مورد نیاز دیگر البته باز به سلیقه و امکانات بر می گردد، مثلاً آوردن چوب کبریت حدود 45 عدد    می باشد. البته بهتر است سر چوب کبریت ها را در منزل پاک کنند و قسمت گوگردی حذف شود( به خاطر احتیاط) در این مدت چند روزه آموزش مفهوم، کلاً کتاب درسی را فراموش کنید.

 

اولین مرحله، آموزش مجسم عبارت های ضرب می باشد. بهتر است عبارت ها را روی تخته بنویسید و از بچه ها بخواهید تا روی میز خود با توجه به عبارت گفته شده، چوب کبریت ها را دسته بندی کنند. این عمل چندین بار و چندین زنگ ادامه پیدا کند. البته در چند جلسه اول عبارت اول ضرب مثلاً " سه دسته ی دوتایی " را تمرین کنید. بعد از پشت سر گذاشتن این مرحله برای امتحان بچه بخواهید تا پای تخته بیایند و با وسایلی که در اختیارشان قرار می دهید بسته های مورد نظر شما را درست کنند. این عمل حتی می تواند به شکل گروهی و مسابقه برگزار شود. بعد از یادگیری عبارت اول و تمرین کافی، نوبت به عبارت کوتاه ضرب مثلاً " سه دوتا " می رسد. این مرحله هم تمرین و تکرار شود و به شکل مجسم انجام گیرد. بعد از تمرین دو عبارت ، ربط آن ها  به هم برای بچه ها گفته شده و دو عبارت در کنار هم تمرین شود.

 

مرحله دوم آموزش مرحله نیمه مجسم می باشد. از بچه ها بخواهید تا دفتر ضرب خود را باز کنند و یک صفحه را به چهار یا شش قسمت تقسیم کنند. حالا بخواهید تا در بالای هر خانه عبارتی را که شما می گویید بنویسند. حالا بخواهید تا برای عبارت های گفته شده شکل بکشند. بعد از مدتی تمرین، یک عبارت را بگویید و از بچه ها بخواهید تا عبارت دوم را بنویسند و شکل بکشند. به این ترتیب دانش آموزان به راحتی و بدون هر گونه فشاری با مفهوم ضرب آشنا می شوند.

 

حال بچه ها می توانند صفحه 44 کتاب ریاضی را بنویسند. باز کتاب ریاضی بسته می شود و نوبت به نوشتن عبارت ضرب و حاصل ضرب به صورت عبارت فارسی می رسد. مثلا " سه بسته دوتایی می شود شش تا" یا " سه دو تا می شود شش تا ". باز استفاده از چوب کبریت در مرحله اول قرار دارد از بچه ها بخواهید تا بسته های مورد نظر را درست کنند و حاصل آن را نیز بیان کنند. این عمل در دفتر ضرب نیز انجام می شود. بعد از تمرین های کافی صفحه های 45 و 46 به راحتی توسط بچه ها نوشته خواهد شد.

 

در بین تمرین های دسته بندی می توانید برای اینکه تنوعی صورت گیرد  و بچه ها زیاد خسته نشوند، صفحه های 47 تا 53 را هم تدریس کنید ولی تمرین دسته بندی ها و ضرب ها را کنار نگذارید.

 

حال که دانش آموزان با مفهوم ضرب آشنا شدند و فهمیدند که همیشه در ضرب و عبارت ضرب، عدد اول نشان دهنده دسته یا بسته و عدد دوم نشان دهنده اشیا داخل بسته است، نوبت به معرفی علامت ضرب        می رسد. این معرفی هم بهتر است با اشاره به معرفی جمع و تفریق در کلاس اول آغاز شود. به بچه ها      می گوییم یادتان است که در کلاس اول خواندید که  مثلاً " سه با دو می شود پنج " و بعداً به زبان ریاضی به جای " با " علامت " + " را گذاشتیم و به جای " می شود " علامت " = " را و در تفریق هم می نوشتیم  " سه از چهار می شود  یک " و بعداّ به جای " از " علامت " – " گذاشتیم. حالا هم به جای عبارت مثلاً  " سه دو تا می شود شش تا " به جای " تا " علامت " × " می گذاریم و همیشه عدد اول نشان دهنده دسته یا بسته و عدد دوم نشان دهنده اشیا داخل بسته است.

 

با معرفی علامت ضرب و عبارت ریاضی ضرب کار اصلی شروع می شود و در این مرحله روش مختلفی که وجود دارد می توان به کار برد. اولاً بهتر است همانند جدول الفبای کلاس اول یک جدول خالی درست کنیم ( یا روی مقوا بکشیم یا جدول جیبی درست کنیم ) و در جلوی کلاس نصب کنیم. یک جدول خالی هم می توان در اندازه مثلاً 10 در 10 سانتیمتر طراحی کرد و روی برچسب های A4 سفید که در بازار موجود است کپی کرد و در ابتدا و یا انتهای کتاب ریاضی بچه ها چسباند. حال هر ضربی که آموزش می دهیم ما در جدول بزرگ و بچه ها در جدول خودشان خواهند نوشت.

 

 

در ضمن بهتر است:

 

- آموزش ضرب صفر برای صفحه 104 و اواخر ضرب بماند

 

- تا نوبت اول تا آخر ضرب 5 تدریس شود.

 

- یا بالای جدول و یا پایین جدول تدریس شود تا در پایان یک قسمت، قسمت دیگر با استفاده از خاصیت جا به جایی تدریس گردد.


brick breaker hero cheats
جمعه 4 اسفند 1396 07:47 ب.ظ
من اطلاعات ارزشمندی را که در مقالات خود ارائه می دهید دوست دارم.
من وبلاگ شما را به طور مرتب نشان می دهم و یک بار دیگر به طور مرتب آزمایش می کنم.
من تا حدودی مطمئن هستم که بسیاری از چیزهای جدید را درست در اینجا یاد می گیرم!
برای ادامه کار، موفق باشید.
daftar sbobet 50ribu terpercaya
چهارشنبه 25 بهمن 1396 04:50 ب.ظ
If you are going for most excellent contents like myself, simply go to see this web site daily because it presents feature
contents, thanks
Nigel
جمعه 17 آذر 1396 09:26 ب.ظ
When someone writes an post he/she keeps the idea of a user in his/her mind
that how a user can be aware of it. So that's why this post is great.
Thanks!
What causes painful Achilles tendon?
دوشنبه 16 مرداد 1396 12:02 ب.ظ
Incredible! This blog looks just like my old one! It's on a
completely different subject but it has pretty much the same layout and
design. Superb choice of colors!
How do I stretch my Achilles tendon?
یکشنبه 15 مرداد 1396 03:00 ب.ظ
Hurrah! Finally I got a website from where I be capable of actually take helpful
facts concerning my study and knowledge.
foot pain after pregnancy
دوشنبه 5 تیر 1396 07:02 ب.ظ
I'm very happy to read this. This is the kind of manual that
needs to be given and not the accidental misinformation that's at the other blogs.

Appreciate your sharing this greatest doc.
http://norristbbpjmogpv.over-blog.com/
دوشنبه 18 اردیبهشت 1396 01:03 ب.ظ
Just what I was searching for, thanks for posting.
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 12:29 ق.ظ
Hello, i think that i saw you visited my weblog thus i came to
“return the favor”.I'm attempting to find things to
enhance my website!I suppose its ok to use some of your ideas!!
فاطمه
شنبه 6 آبان 1391 05:42 ب.ظ
خیلی خیلی ممنونم واقعا كمك بزرگی بهم كردید ، بار رو دوشمو سبكتر كردید،آخه برا آموزش ضرب یه كم سردرگمم
محسن نژاد
چهارشنبه 9 آذر 1390 08:27 ب.ظ
سلام
خوبید؟ از روش مراحل تدریس ضرب ممنونم كمك بزرگی بود.
tarikhdan
پنجشنبه 10 شهریور 1390 10:23 ق.ظ
مطلب خیل خوب بود . مممنونم . خیلی استفاده کردم
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر